Biz Markie

2020.04.08

Még a kultúrán belül is kevesen tudják hogy tulajdonképpen a jogi normatívákat ő miatta rakták le a mintavételezés és a szerzői jogok tekintetében.


Marcel Theo Hall 1964. április 8-án született Log Island-en. A legtöbben a kultúrában mind a mai napig DJ-ként és Beatboxerként tartják számon mind amellett hogy rappeléssel is foglalkozott. Komikusként és színészként is megállja mind a napig a helyét.


New Jersey-ben nevelkedett öt testvérével, az akkori átlagos életszínvonalon éltek a családjával,olyan igazi alsó középosztályi szinten éltek. Miután New Yorkban beindult a hip hop kultúra és futótűzként kezdett terjedni, Theo-t is összehozta a sors a megfelelő arcokkal.

1980-ban mindössze 16 évesen már a Long Islandi underground életnek a része volt. A környék egyik legjobb beatmakerének és beatboxerének tartották. Rendkívül kreatív volt már kamaszként is,és kifejezési eszközei egészen sajátos stílust adtak neki. Mindent az irónia a humor és szarkazmus oldaláról közelített meg,és e miatt ráragadt a Clown Prince of Hip Hop név.

Marley Marl a rap és a hip hop egyik apostola megalakította az első kiadóját és tető alá hozta a kezdeti éra legsikeresebb New -yorki projectjét a Juice Crew-t!



Mind amellett hogy folyamatosan felléptek a zenéjükkel a hip hop minden szegmensében kéviselték magukat. Rapcsatákban, beatmaking & scratch versenyeken. Biz Markie pedig e csapat tagja lett és a zenei alapok készítésénél valamint a beatbox részek magára vállalásával komoly szerepet játszott a társaság sikerében.


1985-ben rögzíti Shante-val közös számát.



1986-ban megjelenik az a track ami végleg felrakja a hip hop térképére teljesen megérdemelten.



Még ugyanebben az évben a siker jegyében napvilágot lát Nobody Beatz c. száma mely azóta is halhatatlan klasszikusnak számít.



1987 elején felveszi a Juice Crew egyik oszlopával az élő legendával Big Daddy Kane-el a Just Rhymin c dalát amit az old school szerelmesei csak minden idők egyik legjobb featje-ként tartanak számon.



1988-ban végre megjelenik első lemeze a Goin off mely viszonylag nagy sikert arat.




Nem kell sokat várni és már robban is a következő track a Vapors amit azóta is szarrá mintázott már mindenki aki számít a szakmában.


1989-ben már robog is tovább a szekér, Marley Marl kiadja újabb lemezét mely méltó folytatása az első korongnak és nem mellesleg a legsikeresebb lemeze is lett,köszönhetően a Just a friend c. dalnak mely a top200 bilboard listájának kilencedik helyéig is eljutott! És mind a mai napig az all top 100 legjobb dal közt tartják számon!


Ez annyira Bizes amennyire csak lehet. Minden benne volt ami ő maga és emiatt is tudott akkora sikert aratni amekkorát. A friendzone dalok legnagyobbja és megaklasszikusa.

Az albumon még helyet kapott egy két fullos nóta.


1989 végére egy igen érdekes jogi fordulatsorozatok indultak be a zeneiparban és az üzleti világban. Egy kiaknázatlan szürke zónából a jogászok és a kiadók próbálták maximalizálni a befektetőik nyereségét minden áron. Erre az időre tehetőek az első jogi precedenst megformálni kívánó jogi dokumentációk létrejötte mely a szellemi tulajdonlásról a lopásról mintavételezésről és egyebekről értekezik.

A hip-hop kultúrában mindig is a mintavételezési technikák uralkodtak,és a minták átértelmezése / átformálása adta meg sokszor az előadóknak azt a kívánt klasszikus vagy éppen különleges hangzást amit szerettek volna elérni.


Mikor 1991-ben napvilágot látott Biz következő studiókorongja rajta az Alone Again c. számmal,GoS azonnal beperelte mellyel precedenst akart teremteni. A zsidó pénz és jogi kartellnek nagyon nem tetszett a hip-hopba zúduló elképesztő pénzmennyiség,és úgy gondolták eljött az idő hogy megfejjék a maguk módján azokat akiket meg tudnak. A fehér pop és rock műfaj a klasszikus country műfaj az a fehéreknek szólt de a hip hop 83-88-ig tulajdonképpen bekebelezte az amerikai metropoliszokat és a fiatalságot,akik persze megvették a lemezeket és mindent faltak ami a kútúrához tartozott. 87-90-ig 3 év alatt több pénz folyt be a fekete kiadókhoz és előadókhoz mint előtte 10 év alatt a zsidó klientúra által működtetett nagykiadói hálózathoz!


Freddy Scott anno a Just a friend mintázása miatt nem perelte be Biz-t mert úgy tartotta hogy bár hajaz az ő riffjeire a dolog a végtermék már egy önálló másik mű. Ezzel szemben Gilbert barátunk nem így gondolta és egy millió $ akart bezsebelni. Mint később kiderült még ha meg is kapta volna az ügyvédei miatt alig kapott volna belőle bármit is. A bennfentes körökben sokan úgy tartják hogy valójában ez egy szisztematikus támadás akart lenni a Cold Chillin kiadó és Marley Marl ellen mindamellett hogy a nagy kiadók a korábbi zenei anyagok után is tudjanak pénzt kaszálni.


Biz kőkeményen beleállt a pereskedésbe, nem hajolt meg ,és kijelentette hogy a mintavételezés olyan a hip-hopnak mint a levegővétel. Ő minden mintát átalakít semmit se hagy meg eredetiben és az onnantól kezdve már új hang új dallam új riff ami az övé.

Még abban az évben 4 másik ugyan ilyen per is elindult a Native Tounge-al szemben (De La Soul)  és másokkal szemben is (Micsoda véletlen pont amikor a csúcson voltak minden tekintetben ezek a kiadók és előadók) . A 60-as 70-es évekből mintáztak és a perek összértéke elérte a 2 millió dollárt!


BIZ-nek a per végén 250.000$ kellett kiköhögnie fájdalomdíjként bűnösségét soha nem ismerte el és megvádolva sem lett, hivatalosan megállapodás történt.


Az ő esetében bekövetkezett bírói döntésnek és az általa képviselt hozzáállásnak nagyon komoly következményei lettek a zenei produceri világban és a hip-hopban uralkodó mintavételezési technikák alkalmazásában.

Megszületett a "smokebeat" vagy "shadowbeat"-nek is nevezett mintavételezési forradalom melyben a lényeg az lett hogy ha valaki nem akart jogdíjakat perkálni akkor a felhasznált elemeket addig keverte formálta vágta illesztette amíg azok technikailag felismerhetetlenek vagy bizonyíthatatlanok lettek.


1993-tól datáljuk a native vonal elbomlását is de ekkortól datálódik a cold chillin elbomlása is. Masta Ace uj családot alapított a többiek is kiszálltak a projectből. Biz 4 lemeze már nem lett sikeres.

Az All Samples cleard (minden minta tiszta) c lemeze tulajdonképpen bukás nem lett de érezhető volt hogy az új vonalas hangzásvilágban neki már nem lehet olyan sikere mint korábban.


Be kell hogy valljam nekem ez volt tőle a legelső lemez amit hallottam (1996-ban) és egyből megkedveltem amit csinál. A borító minden idők egyik legjobbja a zene egyszerre naturista és old school hatású. Egyszóval minden benne volt ami egy jo lemezhez kell.


Utolsó lemeze már bukás lett sajnos. Az új szelek mentén 2003-ban már nem volt esélye,mondjuk tényleg nem egy túl jó lemez.




Jelenleg is régi New Yorki házában él ,kultstátusza érinthetetlen kategóriába sorolja. Mindenki nagy tiszteletben tartja a hip hop körökben. Ahova hívják szívesen megy stand upolni Dj-zni, tv vagy talk show felvételekre.

Ahogy az lenni szokott a zenei karrier után nála is az üzleti világ a filmezés a sorozatszerepek jöttek sorra. A tv és filmkészítés is és a forgatókönyvek irása is lekötötte egy ideig.

Kevesen tudják róla de szövegírói munkássága 3 évtizede tart és igen sok nagy "slágert" írt álneveken vagy a sajátján más nagy rapsztároknak.


Akárhogy is legyen és alakuljon a hip hop világa, Biz Markie a "Bohócherceg" mindig örök old school marad és megérdemli a tiszteletet.


Isten éltessen BIz!