Queen Latifah

2020.03.17

Egy különleges személyiségként, egy különleges előadó,producer,színész énekes,repper. Azt is mondhatjuk, hogy talán ő a legismertebb női arc a Hip - Hop kultúrában.


Sokak számára a fekete közösségekben él egy kép, a független erős fekete nőről. Az már majdnem mindegy hogy melyik aspektusból tekintünk a függetlenségre. Az elvált vagy gyerekkel/gyerekekkel boldogulni próbáló "gettólakó", vagy a középszerből önmagát felépítő, sikeres ,törekvő, minden lehetőséget megfogó nő képe, így is úgy is, mindig erős hatást kiváltó minta volt abban a társadalmilag elszigetelt rétegben, amely gyökereit tekintve olyan messziről és mélyről indult mint amilyen messziről és mélyről csak a fekete nő indulhatott.

Vannak mára már olyan hatalommal bíró nők minden iparágban,legyen szó bármelyik kontinensről, bármelyik iparágról szektorról,akiknek a szava sokkal többet ér egy adott közösségben mint bárki másé. Legyen az akár top politikus vagy gazdasági vagy tudományos szakember .

A média szerepe kulcsfontosságú tényező ebben a világban. A "celebrityk"  és sztárok képzése és gyártása mindig is bizonyos tematikára és rövid távra épült a legnagyobb profitorientáltság mellett. Ha akadt olyan, aki hosszú évek alatt az aranykor végére képes volt megérteni azt,hogy a hosszútávú és értékálló siker kulcsa a konzekvenciában rejlik és a globális marketing és média ismeretben, akkor az biztosra vehette hogy ha a világ változik is, ő akkor is változást előmozdítók között lesz és nem a megélők között.

A "kedves királyné" pont ilyen személyiség. Mindig tudta mit akar és azt hogy akarja elérni.

 Dana Elaine Owens néven látta meg a napvilágot 1970. március 18-án egy középosztálybeli család második gyermekeként Newarkban, New Jersey-ben.

Elképesztő intelligenciája és sokrétű személyisége nagyon hamar felszínre tört. Mire elkezdte az iskolát már tulajdonképpen éveket vert kortársaira. A család és Dana is mind a mai napig kiváló kapcsolatokat ápol az afroamerikai muzulmán réteggel és mértékadó vezetői prominenseikkel. Már 8 évesen tanulmányozni kezdte az arab kultúrai gyökereit és a fekete történelmet. Ekkor kapta nevét hithű muzulmán unokatestvérétől is mely annyit jelent fogékony /érzékeny /kedves.

A családja egyébként klasszikus Baptista  vonalon terelgette Dana életét. Muzikalitása és az éneklés iránti vágya hol máshol lelhetett volna meghallgatásra ha nem egy Baptista gospel kórusban. A Shiloh Baptista templomi kórusának állandó tagja lett,és egyre többet foglalkozott komoly zenével és klasszikus műfajokkal.

De ahogy változtak az idők úgy változott meg Latifah is. Tinédzser korára inkább volt egy harcos amazon típus akivel nagyon nem jó vitába keveredni, mint egy befelé forduló okostojás vagy az a csendes magányos "ducilány".

Lexikális tudása mellett a személyisége is áttört minden falat,igazi közösségi ember volt,bármilyen témában komoly érveléseket és vitákat tartott. Oszlopa volt iskolája kosárlabda csapatának.

Középiskolás korára már 85-ben jártunk és a New Yorki zenei élet a Hip Hop-ban egy új perspektívát adott nem csak a világnak hanem Latifah-nak is. Létrehozta a Ladies Fresh nevű trióját Tangy - B és Landy - D nevű barátnőivel és minden lehetőséget próbált megragadni a fellépésekre.

A Fekete mozgalmi törekvések melyet olyan nevek fémjeleztek New York-ban mint Afrikaa Bambaataa gyorsan felszippantották az olyan személyiségeket mint Dana. A Fekete önérzetes két lábbal a földön álló fekete női karakter abszolút hiánycikk volta zenében.

Mivel Dana anyja egyben nagy támogatója is volt lányának, így természetes volt a maga módján megpróbálja "menedzselni". Lánya fellépéseire mindig próbált olyan zenei körökben is ismertebb arcokat hívni akik megláthatják lányában a tehetséget.

1987 -re már volt egy erős Afrikai tudattal élő és kulturálisan nagyon erős réteg a Hip Hop-on belül olyan úttörőkkel mint az A Tribe Called Quest vagy a De La Soul hogy csak két nevet említsek. A Zulu Nation alapjain a Jungle Brothers, Q-Tip és a De La Soul létrehozott egy olyan forradalmi kezdeményezést ,mely új alapokra helyezte a hip-hop-ban a zenei irányzatokat és  szövegalkotási technkákat. Ez lett a Native Tongues!



A helyi fellépések természetesen meghozták Latifah számára a kívánt eredményt. Egyik fellépésére ellátogatott anyja meghívására Mark James a 45 Kings vezető producere, és a többi már történelem. Oszlopos tagja lett a Native Tongues-nak . Dalai olyan témákkal foglalkoztak, mint a családon belüli erőszak, az utcai zaklatás és a kapcsolatok problémái.



1988-ban a Wrat of Madness c. számát James megmutatta Feb 5 Freddynek akin keresztül fel figyelt rá a Tommy Boy kiadó feje Dante Ross és leszerződtette egy turnéra.



A turné nagyon sikeresnek bizonyult és mivel bőven volt kész anyag amit ki is lehetett volna adni egy kis hangolás után,el is kezdődtek a munkálatok. Az első albumon olyan nevek dolgoztak mint a 45 King,KRS-ONE,Monie Love. Price Paul és Soulshock valamint Dr. Jam keverte a zenét és Daddy -O felelt a komplett utómunkákért.



1989-ben megjelent az All Hail the Queen c. lemez melyen bitang erős nóták vannak. És az az űr ami a női szakaszban tátongott az egy csapásra megszűnt. Minden szempontból komoly reakciókat kapott a korong. A Ladies First c. nóta pl rögtön igen előkelő helyen nyitott a legnívósabb listákon.



A zenei kísérletezés nagyon erős volt a Native vonalasok között természetesen Latifah se maradt ki, és nem csak kritikus sorokat fogalmazott meg hanem klasszikus hypenótákat is.


A Come in to my house c. nóta egy teljesen new school és techno felé forduló partynóta lett soulos elemekkel. Egészen lehengerlő és sokszínű album lett első lemeznek amit a 45 Kings és ő sikeresen összeraktak.



Abban a pillanatban ahogy megkapta a képernyős és rádiós lehetőségeket azonnal megmutatta belemenős laza stílusát és sosem rejtette véka alá politikai gazdasági vagy a fekete közösségeket érintő véleményét. Karizmája nagy hatással volt a fekete nők gondolkodására a korai 90-es években!



1991-re elérkezettnek látta az időt arra hogy szívének kedves irányzatokba tegyen pénzt és beindítsa kisebb vállalkozásait. Nyitott egy "fűszerest" New Jerseyben majd egy Videotékát.

A legnagyobb durranás azonban a Flavor Unit Records irányítói széke lett. A 45 Kings miután belebukott egy kábszerügybe, Queen Latifah kapta meg a cég élén a helyet és a vezetői megbízást. Üzleti érzéke gyorsan megmutatkozott sorba terelte be ernyője alá az olyan előadókat akikkel tényleg lehetett mit kezdeni. Hogy csak két legendás nevet mondjak,Naughty by Nature és LL. Cool J.  De olyanok is befutottak mint az Outcast.



Mindeközben kiadja 2. nagylemezét Nature of Sista címmel és viszi tovább a korábban megkezdett stílust és szövegvilágot.


1992- ben a 100 fekete nő nemzeti koalíciójától Candace díjat kap. Minden megjelenése egyre több és több rajongót szerez neki a fekete nők körében. Mivel a zeneiparban egy kiadó élén ült és már 22 éves korára! gyakorlatilag elért mindent amit lehetett úgy gondolta hogy a zenetudományok felé fordul és képzi magát mindazon projectek mellett amik az élete részét képezték.

Bátyja Lancelot motorbalesetben meghal. Halála lelkileg teljesen összetöri de a közeg amely vállára vette és sikerei nem hagyják hogy feladja terveit. Részben magát okolta amiért megvette a motort báttyjának,a motor kulcsát mind a mai napig a nyakában hordja.


1993-ban megjelenik 3. lemeze mely egyben a csúcsra repíti. Fekete nő még soha nem volt olyen befolyásos egy világméretekben is komolyan mérhető subkulturában vagy mozgalomban mint ő! A Jungle Brothers 93-ra úgy érezte kifújt az "ősi" vonal a szakmában már nincsen benne perspektíva de a Native szellemiség egészen 1997-ig kisebb nagyobb megmozdulásokra újabb köntösben de együtt tudott maradni. A 3. lemez már mindazon túl hogy hozza a szokásos stílust mégis más.



Fajsúlyos alapok korrektül pakolt rímek jellemzik az egész korongot.



Az aranykor minden esszenciája felfedezhető a lemezen többek között az olyan nótákban is mint  Black hand Side.



Filmes karrierje ekkor még igen gyerek cipőben járt ,mindössze két kis szerepecskéje volt,de kisugárzása és husi karaktere miatt is afféle karakterbeugrónak volt a legalkalmasabb. 1993-tól főszerepet tölt be a FOXSitcom Living Single projectjében és ő az egyik író is. 1998-ig kitartott ezen tv-s ágazatban.

Magánéleti válsága érzelmi hullámvölgyei sikerei csúcsán őt is a drogok és az alkohol felé sodorták. Egyre többet ivott és füvezett.

1995-ben egy balul sikerült Crack ügybe is belekeveredik melyben jóbarátját lelövik.

1996-ban elkapják nagyobb mennyiségű Marihuanaval és egy 9mm-es Glockkal és megvádolják visszaéléssel.

1996-ban kirobbant közte és Foxy Brown között egy komoly ellentét,mely több mint két évig tartott jó adag flegmáskodással személyeskedéssel és egy két csattanós oda vissza Diss-Beef oltogatással. Foxy visszaéléssel vádolta és folyamatosan leszbikusnak titulálta. Bár soha nem volt hivatalos Coming out Latifah részéről mára már tudjuk amit már akkor is sejtettünk. Jelenleg Eboni Nichols-al egy párként élnek .

A közvélemény előtt azonban ezen dolgok hatására csak még emberibb lett. Mindent megtett hogy rendezze az életét,és erős nő lévén ez sikerült is neki. Foxy Brown is alulmaradt és minden fronton bizonyította hogy még mindig a hölgyek között a ő a királynő a szakmában.



Hangszíne és tartománya mindössze 2 oktávra korlátozódik (Contralto) így bár mindig is oda volt a komoly zenéért és szeretett volna klasszikus vonalon is énekelni,nehezen boldogult. A soul és az R&B világába 1998-ban érkezett meg Oreder in the Court c. lemezével melyet Tupacnak és B.I.G-nek ajánlott. Ez lett az első korongja mely megkapta a szülői felügyelet jelzést. Modern hangzás sokk éneklés és dallam jellemzi a korongot melyen olyan nevek is feltűntek mint Mary J. Blige.

Az aranykor végével és 4. nagylemezével ő is végleg lezárta a Hip Hop korszakát és végérvényesen az üzleti világ felé fordult. A 2000-es évek indulására mindössze 30 évesen,egy tucat vállalkozás tulajdonosaként, az egyik legbefolyásosabb zenei háttéremberként , új szintre emelte a feketék körében a reklámozás és a marketing fogalmát. Az utóbbi 20 évben leszerződött fél tucat nagy multicéggel hatalmas pénzekért,továbbra is komoly szava van a fekete nők felett, Oprah Winfrey után gyakorlatilag jelenleg is a legbefolyásosabb fekete nő.

Bármerre is vitte az útja és bármit is ért el zenében a filmvilágban, a Hip Hop kultúrának ő mindig is női részről az egyik királynője marad!